ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Wednesday, August 25, 2010

ADAKAH INI FOTO PALING TUA TANAH MELAYU


[Sesiapa yang lebih tahu, silalah maklumkan, terima kasih]

6 comments:

  1. wah.. betul ke gambar ni?
    zaman bila ni? dah guna senapang?

    ReplyDelete
  2. Melayu guna senapang dah lama sangat...zaman kerajaan melaka memang dah ada n sebelum2 tu pun dah ada cuma kita yang tak tau.....banyak2 sejarah2 kita yang telah ditutup dan dikaburkan oleh pihak penjajah..

    ReplyDelete
  3. kalau tak guna senapang macam mana nak lawan dengan penjajah Portugis dan Belanda.
    Takkan Kerajaan Melaka boleh bertahan daripada serangan Portugis sebanyak 18 kali kalau tu guna pedang dan keris. Dah tentu kita gunakan senjata yang sama dengan lawan. Tetapi Melaka kalah kerana sabotaj daripada orang dalam iaitu orang jawa (pemanah) dan juga mamak.

    Orang Melayu dah ada hubungan yang erat dengan dunia Islam Turki dan sebagainya, takkan mereka tak berkongsi teknologi sesama Islam, takkan orang Melayu ke Timur tengah tengok je kemajuan orang Islam di sana. Mesti mereka berkongsi teknologi.

    Fenomena ini sama juga pada masa sekarang. Technology transfer.

    ReplyDelete
  4. kalau macam tu, kenapa perkara ni tak diajar di peringkat sekolah? Rugilah generasi sekarang sebab tak tahu kegemilangan warisan zaman awal mereka.

    Kena sebar-sebarkan nih..

    ReplyDelete
  5. Ikatan kain atau sarong atau sampin kelihatan dlm foto ini seperti dari jawa atau bugis dan bukan Melayu. Ini bererti foto ini bukan foto orang2 Melayu kuno tetapi orang2 jawa atau militen makasar samada di Johor atau di Melaka. Oleh kerana foto ini ada kualiti, maka foto ini tidak mungkin begitu lama kerana kamera selepas tahun 1850an baru cantik gambarnya (dan mahal). Mereka tidak berkasut dan keadaan tanah berbatu teruk, saya yakin mereka mudah tumpas di tetak, kecuali lah mereka pengamal kebal.

    Analisis saya saja.

    --Shali, Rajamenangis

    ReplyDelete