ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Monday, November 29, 2010

Sultan Selangor Dukacita

Sultan Selangor melahirkan rasa dukacita dengan sikap segelintir orang Melayu yang tidak berasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia ini.

Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai 'Tanah Melayu' , 'Negeri Melayu Bersekutu' dan 'Raja Melayu' sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.

Sultan Selangor turut melahirkan rasa bangga dan sukacita dengan langkah kerajaan Malaysia yang akan menjadikan subjek Sejarah sebagai syarat wajib untuk dipelajari oleh rakyat di sekolah negara ini.

"Beta percaya dengan arahan ini ia akan membuka minda dan kefahaman dari pengetahuan berhubung peranan penting yang berlaku dalam sejarah tanah air untuk tidak timbulnya syak wasangka dan persoalan yang mencurigakan hingga timbul salah faham terhadap sesama rakyat di negara yang kita kasihi ini," titah Sultan Selangor pada Wacana Raja Berpelembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di Shah Alam.

sumber :
Berita Harian Online

8 comments:

  1. saya bersetuju dgn titah tuanku raja selangor

    kenapa bangsa Melayu tidak mahu mengaku mereka adalah Melayu? Best sgt ke jadi bangsa lain?

    Saya orang Melayu dan saya bangga jadi Melayu dan bercakap bahasa Melayu walaupun sy mengajar bahasa Inggeris.

    Saya selalu berpesan kepada anak2 didik saya, "be proud of our race and our language"

    ReplyDelete
  2. Bukan sahaja orang Inggerris mengikitiraf wujudnya "Federated Malay States" dan "Federated Malay States Railway", dan "Malay Rulers" bahkan dikes Ramah V Laton yang diputuskan oleh Hakim Inggerris di Mahkamah Malaya mengiktirafkan juga bahawa Islam adalah "law of the land".

    Disegi teknikal, negeri-negeri tanah Melayu tidak dijajah berbanding neger-negeri selat kerana Inggerris sekadar menjadi Penasihat Sultan. Maka disegi teknikal, Inggerris tidak jajah tanah Melayu.

    Maka apa yang perlu disambut bukanlah Hari Kemerdekaan tetapi hari penubuhan Persekutuan Malaysia. Bahawa negeri-negeri selat bergabung dengan negeri-negeri tanah Melayu tidak beza halnya dengan kemasukan Sabah dan Sarawak kedalam Persekutuan, dan adalah hal yang berbeza dan tidak boleh ditakrifkan sebagai kemerdekaan bagi negeri-negeri tanah melayu.

    ReplyDelete
  3. bak kata Hang Tuah, "tak melayu hilang di dunia"..

    semoga Melayu terus berkekalan dari generasi ke generasi..

    ReplyDelete
  4. [Quote] Ramah V Laton yang diputuskan oleh Hakim Inggerris di Mahkamah Malaya mengiktirafkan juga bahawa Islam adalah "law of the land". -

    Bolehkah sdr emailkan kes ini kepada Rajamenangis? T kasih bebanyak.

    --Rajamenangis

    ReplyDelete
  5. MAKNA 'INDIRECT RULE'
    [APA YG BERLAKU DI MALAYA, BERLAKU DI BENUA AFRIKA]


    Konsep Inggeris 'indirect rule' [pemerintahan tak langsung] seperti yang pernah disebutkan oleh Lord Lugard sangat mirip dengan dasar Perancis 'association' atau persatuan. Dalam sistem 'pemerintahan tak langsung' pemerintahan didelegasikan kepada ketua tempatan, raja atau/dan orang lain dengan keadaan yang sudah ada sebelumnya Inggeris berkuasa. Inggeris memberikan pekerjaan 'memerintah' ini kepada orang-orang bersimpati dengan kepentingan Inggeris sehingga tanah jajahan dapat dikawal secukupnya. Para kepala suku tempatan atau elitis istana atau elitis masyarakat bertanggung jawab atas segala sesuatu daripada pengumpulan cukai kepada mengambil tindakan memadamkan setiap rusuhan anti-Inggeris diantara rakyat tempatan. Melalui kaedah ini Inggeris tidak perlu mengeluarkan usaha lebih dari yang diperlukan untuk mengendalikan tanah Melayu dan kos kewangan seminimal mungkin.

    --PROF SHALI, RAJAMENANGIS

    ReplyDelete
  6. Kami dah dokumentasikan peranan kaum Mamak di di tanah melayu ni sejak mula2 kedatangan mereka dari Benua Keling ke Melaka dan peranan mereka terhadap dalam sejarah bangsa melayu dari dahulu sehingga sekarang ni..

    Antaranya:

    1 ) Dato` Mandaliar
    2 ) Si Kitul
    3 ) Laksamana Khahoja Hassan
    4 ) Munsyi Abdullah
    5 ) Tun Mahathir Kutty Mohamad
    6 ) Kaum Ceti Di Pulau Pinang
    7 ) Dr. Zambri

    Mereka2 ini semuanya adalah Berasal dari Benua Keling dan sekitar Teluk Benggala..

    Dalah setiap dekad dan abad Kesemuanya memainkan peranaan masing2.. dgn cukup pintar dan licik..

    Kini mereka mempunyai banyak persatuan yg terlenak sekali adalah PEKIMA..

    ReplyDelete
  7. Kami sedang dokumentasikan peranan kaum Mamak di di tanah melayu ni sejak mula2 kedatangan mereka dari Benua Keling ke Melaka dan peranan mereka dalam sejarah bangsa melayu dari dahulu sehingga sekarang ni..

    Antaranya:

    1 ) Dato` Mandaliar
    2 ) Si Kitul
    3 ) Laksamana Khahoja Hassan
    4 ) Munsyi Abdullah
    5 ) Tun Mahathir Kutty Mohamad
    6 ) Kaum Ceti Di Pulau Pinang
    7 ) Dr. Zambri

    Mereka2 ini semuanya adalah Berasal dari Benua Keling dan sekitar Teluk Benggala..

    Dalah setiap dekad dan abad Kesemuanya memainkan peranaan masing2.. dgn cukup pintar dan licik..

    Kini mereka mempunyai banyak persatuan yg terlenak sekali adalah PEKIMA..

    ReplyDelete
  8. assobiyah islam yang diperkenalkan PAs memporak perandakan org islam.Yang cerdik jadi bodoh, yang bodoh nampak je cerdik...

    Kerajaan Islam bukan PAs kerana KERAJAAN ISLAM YANG DITULIS DALAM AL QURAN ADALAH...Bukan PAS

    Orang Islam yang mengaku beriman kepada Al Quran mengetahui nama kerajaan Islam yang tercatit dalam Al Quran.

    mengapa mereka mengada adakan cerita wal hal Kerajaan Islam bukan PAs yang dicatit dalam Al Quran Nul Karim.



    kecha

    ReplyDelete