ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Wednesday, November 10, 2010

Hanya Bahasa Melayu Bahasa Rasmi

KUALA LUMPUR 9 Nov.

Hanya bahasa Melayu boleh diiktiraf sebagai bahasa rasmi di negara ini. Tokoh akademik, Profesor Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim berkata, sehubungan itu, mana-mana pihak di negara ini tidak boleh dengan sewenang-wenangnya menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi kedua. BACA SELANJUTNYA

Foto sekadar hiasan

6 comments:

  1. Memanglah. Sebab itu si Gobind Deo nak pinda perlembagaan Penang, bukan nak pinda perlembagaan Malasia. Orang bahasa tak reti bahasa pulak. Bukan nak istihar Inggeris bahasa rasmi kedua membuta tuli. Dia peguam, bukan si bodoh.

    ReplyDelete
  2. Apa-apapun, penggunaan Bahasa di Pulau Pinang adalah Bahasa Melayu sahaja. Ia mestilah berada paling tinggi, dan tidak ada bahasa lain boleh diletakkan setaraf dengannya.

    Bahasa lain adalah dibolehkan dan digalakkan. Tapi bukan untuk diletakkan sama taraf dengan bahasa melayu.

    ReplyDelete
  3. Tak pula saya dgr nak jadikan BM sama taraf dgn inggeris. Depa hanya mahu jadikan English itu sebagai bahasa KEDUAAAAA selepas BM, ulang - KEDUA selepas BM. Baguih la cam tu sebab tak pulak meka mahu bahasa Cina atau India sebagai bahasa kedua tapi Inggeris ok lah.


    Othman Kasim
    Gelugoq

    ReplyDelete
  4. seronoknya org2 inggeris bahasa mereka disanjung tinggi oleh bangsa asing penang


    pui

    ReplyDelete
  5. Tidak ada istilah Bahasa pertama atau Bahasa kedua di sini. Ia hanya Bahasa Kebangsaan dan bukan bahasa kebangsaan, itu sahaja.

    Kenapa perlu ada Bahasa Kedua? Cukuplah guna satu sahaja. Bahasa Malaysia

    ReplyDelete
  6. Inipun satu daripada kontrak sosial yang tak perlu diperdebatkan dan dijadikan bahan gaduhan lagi diantara kaum-kaum. Dato Seri Nazri Azizpun kini sudah endos hakikat ini. Sila baca "Kontrak sosial perlu dipatuhi rakyat: Nazri" dalam blog yang sama ini.

    ReplyDelete