ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Thursday, October 28, 2010

IMEJ FOTO PERTAMA MANUSIA - 1838


INI ADALAH GAMBAR YANG DIAMBIL DALAM TAHUN 1838 - SEMASA KAMERA SANGAT BARU LAGI. IA DIAMBIL OLEH DAGUERRE DI PARIS, YANG MENUNJUKKAN SEORANG SEDANG MENDAPATKAN PERKHIDMATAN MENGGILAPKAN KASUTNYA DI TEPI SEBATANG JALAN DI PARIS TAHUN 1838. LIHATLAH KEADAAN BANDAR PARIS DALAM TAHUN 1838 INI.
BAGAIMANAKAH KEADAANNYA DI TANAH MELAYU KETIKA ITU?

2 comments:

  1. Sekitar 1838, masih daif. Kerana itu, barat sehingga hari ini mengatakan mereka berhak dan berkewajipan memerintah tanah melayu dan afrika. Hutan rimba yang memberikan pulangan pendapatan yang lumayan kepada penjajah di kaut ketika 1830an. Singapura baru 7 tahun di jual kepada inggeris. Pondok, reban, sekolah atap agama, perlombongan dan tanaman kecil dan perniagaan moden baru nak wujud di negeri2 selat.

    Sekiranya penduduk tempatan pandai geliga, bijak bistari, mcm mana inggeris nak bertahan lama di tanah Melayu? Sebab itu Melayu dan islam di singkir daripada arus pembangunan. Basic la.


    CiFoo

    ReplyDelete
  2. Tanah Melayu pada 1838 masih lagi dipenuhi hutan belantara yang menghijau. Kebanyakan penempatan pada waktu tu bertumpu di kawasan-kawasan sungai dan tepi laut dan bergantung kehidupan kepada perlombongan, pertanian dan perikanan.

    Bangunan-bangunan di Tanah Melayu pada waktu itu masih lagi dibuat dari kayu. Tetapi, penuh dengan ciri-ciri tradisional (dibina tanpa guna paku).

    Rasa bagus juga kalau kita selidik..

    i) Penempatan/Bandar terbesar di Tanah Melayu pada tahun 1800
    ii) Bangunan terbesar di Tanah Melayu 1800

    ReplyDelete