ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Saturday, December 13, 2008

Reflecting on the Law

Shad Salem Faruqi,
Professor Undang-undang UiTM.

Semangat persefahaman dan toleransi yang wujud ketika negara kita lahir pada 1963 haruslah diteruskan ketika kita bersedia untuk menghadapi cabaran mendatang. Kelmarin adalah ulangtahun ke 45 Hari Malaysia. Pada 16 September 1963, koloni British iaitu Sabah, Sarawak dan Singapura bergabung dengan Persekutuan Malaya untuk membentuk sebuah negara Malaysia.

Walau pun begitu, telah ada tentangan dari luar dan dalam negara. Indonesia melancarkan satu bentuk peperangan yang tidak rasmi. Manakala Filipina menuntut Sabah berdasarkan undang-undang antarabangsa.

Di dalam Malaya, negeri Kelantan menentang transformasi itu. Ia membuat tuntutan di mahkamah, mencabar Malaysia Day Agreement dengan alasan bahawa persetujuannya diperlukan untuk membuat sebarang perubahan penting kepada Merdeka Constitution.

Mengimbas kembali, Kerajaan Kelantan v Kerajaan Persekutuan Malaya (1963), Mahkamah Tinggi menetapkan Artikel 159 (the amendment clause of the Constitution) tidak memerlukan persetujuan negeri-negeri lain bila ada kemasukan negeri baru ke dalam persekutuan.

Merujuk kepada tuntutan tersebut, mahkamah menetapkan dengan sebenar-benarnya bahawa ia adalah langkah politik tidak rasmi (informal) yang tidak disabitkan di dalam sebarang mahkamah undang-undang.

Maka, daripada 11 negeri, Malaya bertambah menjadi 14. Nama yang baru muncul. Undang-undang baru dilaksanakan untuk memastikan perhubungan istimewa di antara negeri-negeri baru dengan Kerajaan Persekutuan.

Dalam banyak aspek, gabungan baru itu merupakan penyatuan lima entiti yang tidak seimbang – kerajaan persekutuan yang berkuasa, 11 negeri-negeri semenanjung yang mempunyai kuasa autonomi terhad dan negeri-negeri yang mendapat keistimewaan iaitu Sabah, Sarawak dan Singapura dengan mendapat hak keistimewaan atau ‘kelonggaran’ dalam beberapa aspek daripada kerajaan persekutuan.


Sila lihat link untuk artikel sepenuhnya.


0 comments:

Post a Comment