ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Sunday, December 19, 2010

Sentimen Anti-Monarki Meningkat di Thailand

Baru-baru ini, dua orang anggota ‘baju merah’ (anti-monarki) ditemuramah oleh Singapore Straits Times menegaskan bahawa sentimen anti-monarki di Thailand telah tumbuh secara signifikan, dan 90% daripada mereka tidak lagi berminat dengan perjuangan damai untuk demokrasi. Tidak diragukan lagi, temuramah itu menegaskan wujudnya puak anti-monarki dalam kumpulan ‘baju merah’.

Setakat ini, mereka tidak menafikan tuduhan itu, mungkin kerana sebahagian pemimpin sedang ditahan. Pendedahan itu membuktikan polisi keras kepala agensi keselamatan nasional Thai melawan anggota ‘baju merah’ yang anti-monarki. Ketua Komander Tentera Thai telah menyatakan tugas utamanya ialah melindungi monarki. Ini dipersetujui oleh Ketua Polisi Nasional yang berikrar akan menumpaskan elemen anti-monarki.
BACA SELANJUTNYA

14 comments:

  1. Haaa... sesekali kena buka mata semua org mcm ni... Bagus kita ingatkan sesama kita...jgn dah terlewat baru nak tergadah.

    Anding-

    ReplyDelete
  2. yerr.. sistem beraja thailand juga akan berkubur jika raja2 mereka bodoh dan menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung oleh para pemimpin politik negara mereka seperti mana sistem beraja di Nepal dan dan di Iran dahulu...

    Cuma lagi rakyat thai masih lagi mengenang kecerdikan raja2 mereka dan menghormati waris keturunan raja mereka kerana raja mereka pintar dan bijak sehinggakan pihak British tidak berdaya menipu.

    Contoh segenting kra dan wilayah islam phatani sehingga kini kekal di bawah jajahan takluk bangsa thai..

    Raja melayu kita mudah diperdayakan oleh British sehinggakan wilayah islam Phatani boleh berpindah milik kepada bangsa thai..

    Raja melayu kita kurengg.. dan lemah dalam diplomasi dgn british sehinggakan british menganugerahkan bangsa thai dgn negara Thailand sekarang ni.. lemahnya raja kita dgn British sehinggakan tidak mempun memaksa British menyerahkan Wilayah islam phatani kepada bangsa siam ( islam )..

    Thailand dahulunya dikenali sebagai siam kerana dikuasai oleh bangsa siam ( islam ) tapi bila British menyarahkannya kepada bangsa Thai ( buddha ) terus siam bertukar nama kepada Thailand..

    Lihat sahaja perjanjian Pangkor dan perjanjian negeri2 selat bagai mana british memperbodohkan raja2 melayu.. so apa diharapkan lagi "bila sokong membawa rebah.."

    ReplyDelete
  3. @hafszach

    Masalahnya, kamu pandang yang buruk tu pasal apa? Dah lupa ke Sultan-sultan Melayu yang cerdik? Malah lagi ramai daripada Sultan-sultan Melayu yang lemah?

    Sultan Idris, Sultan Alang Iskandar Shah adalah contoh terbaik Sultan yang cerdik daripada Perak.
    Malah, negeri Melayu mana lagi yang mampu mengibarkan bendera negeri lebih TINGGI daripada Bendera Union Jack milik British selain Johor? Sultan Abu Bakar, Bapa Johor Moden juga berjaya memodenkan negeri Johor dan perlembagaan negeri johor adalah Perlembagaan Negeri Melayu pertama yang bertulis.

    Setiap manusia tiada yang sempurna, pasti akan melakukan kesilapan.
    Setiap kebaikan ada keburukan dan di setiap keburukan pasti ada kebaikan.

    Jadi.. kenapa nak cari keburukan?? kenapa? kenapa? kenapa?

    ReplyDelete
  4. secerdik-cerdik sultan johor mengapa serah pulau singapura pada si kafir Stamford Raffles..!! berani mmg berani tapi bila diberi harta terus tunduk melutut..

    ReplyDelete
  5. Pandai ubah topik eh?? orang suruh tengok kebaikan.. keburukan jugak yg dia tengok. Buruk betul perangai~~~

    ReplyDelete
  6. @hafszach

    hello cik abang~~ belajar sejarah ke tak? tu la.. orang suruh belajar sejarah taknak belajar.

    Sultan Abu Bakar daripada keluarga Temenggung memerintah di Johor sementara Sultan Hussein daripada keluarga Bendahara memerintah di Singapura. Selepas itu, Sultan Singapura DIUSIR keluar dari Singapura. Sebab itulah sampai sekrang Singapura sudah tidak beraja.. kerana rajanya telah digulingkan... oleh sapa? kamu dah tahu jawapannya.

    Kalau kamu bijak sangat, pergilah amik balik Singapura tu.

    ReplyDelete
  7. Hamba betul2 nak tenguk si petualang hafszack nie kena cekup dgn pihak berkuasa kurang ajar betul!!!!!! Hamba Allah anak Melayu

    ReplyDelete
  8. Kenapa pulak aku yang kena pi ambik balik singapura..??

    Suruhlah president UMNO yang pi ambik balik sbb Tunku Abdol Rahman yang serahkan singapura kepada cina singapura tanpa sebarang syarat ( mengadaikan wilayah islam kepada hafir )UMNO senyap jer masa tu.. maklumlah sebab tunduk kpd Yahudi Britain...

    Buka balik youtube tengok bagai mana Tunku mengistiharkan wilayah singapura keluar dari Malaysia dan melantik Lee Kwan Yew sebagai President..

    Ini fakta bukan cerita dongeng sama juga faktanya bagai mana raja2melayu yg gemar berjudi sabung ayam sehingga tergadainya negeri2 dan wilayah2 jajah.. mereka..

    Belajar dari sejarah bagai mana taksubnya sultan melaka terhadap wanita yg bernama "Tun Teja" sehinggakan sanggup mendesak dan mengugut Tuah memikat Tun Teja untuk kepuasan nafsu serakah baginda..

    Telusuri juga sejarah Nafsu2 besar sultan melayu dalam sejarah "Puteri Gunung Ledang" sehinggakan sanggup berusaha mengotakan syarat yang tak masuk dek akal yang telah ditetapkan oleh Jin Yang mengelarkan dirinya Puteri Gunung Ledang..

    Ini bukannya fitnah tapi sila lihat bukankah syarat terakhir yang dipinta oleh jin tersebut berupakan darah anakanda sultan.. so, golongan makhluk Allah yg manakah yg terlalu teringin sangat dgn darah manusia..??

    Demi nafsu serakah Bukan sahaja manusia, golongan Jin juga ingin digundikkan oleh sultan melaka wakaka...!!

    ReplyDelete
  9. Sifat yang sama seperti firaun di zaman nabi musa dahulu bila tak mampu berhujah dgn pengikut2 Nabi musa maka di desak pemuka2 Firaun supaya menangkap pengikut2 Nabi Musa dan diseksa semahunya...

    ReplyDelete
  10. Tengok tu, Punyalah ramai Sultan Melaka yang baik2, tapi hany kerana kejahatan seorang sultan, habis diburukkan. Cuba lihat balik, bermula dari Parameswara, Megat Iskandar Shah, Muhammad Syah, Muzaffar, Manzur dan Alaudin Riayat Shah. Ada mereka ni semua bertindak merampas anak dara orang?

    Peristiwa yang kamu katakan tadi berlaku pada zaman Sultan Mahmud dan kamu dengan megahnya mengatakan SULTAN MELAKA ibarat tiada Sultan Melayu yang baik2 pada zaman itu.

    Pergila belajar sejarah balik!! Siapa nama Sultan Melaka yang sanggup kejar pencuri di waktu malam sebab nak jaga ketenteraman awam??? takder plak nak cakap pasal tu? yang buruk jer dia nampak.

    Tengokla, pandai bercakap dan mengungkit masa silam. Kenapa perlu diungkit balik benda yang sudah lepas? apatah lagi dalam keadaan Tunku dah 20 tahun mangkat. Bukan benda boleh berubah pun kalau asyik kutuk2.

    Daripada apa yg saya belajar, kalau kamu nak kutuk orang, kamu kena lebih baik dari orang yang kamu kutuk. Dan apa yg saya lihat, kamu Singapura pun tak mampu nak ambik balik, sibuk jer kutuk2 orang sebab serahkan Singapura. Nak kutuk? Pi la amik balik, baru la kutuk2. Kuan Yew sebagai Presiden? sejak bila lak kuan yew jadi Presiden Singapura?? wakakaka..

    Jangan nak asyik tengok buruk orang, buruk sendiri padahal tak nampak.

    Buruk Perangai.

    ReplyDelete
  11. Aku tak kata semua sultan melaka tu jahat dan buruk perangai tapi sebahagian besarnya mmg mcm tu.. so setiap keburukan yg dilakukan oleh sultan patut kita tentang habis-habisan..

    Memang ada juga juga sultan yang baik dan tunduk dgn hukum Allah Ta`ala.. Sultan Allaudin Ri`ayat Shah. baginda merupakan satu2nya sultan melayu yang syahid kerana diracun oleh pembesar2 melaka.

    Sultan Allaudin telah melaksanakan kanun Jenayah Malaka.. melaksanakan HUkum Hudud, Qisas dan takzir sepenuhnya tanpa sebarang pengecualian sama ada ke atas rakyat biasa, org2 kaya, pembesar2 melaka waima kerabat baginda sendiri..

    Disebabkan tegaknya kamum jenayah di bawah pemerintahan sultan Alaudin Ri1ayat shah dan bercambahnya majlis2 ilmu bagi menyedar dan mendekatkan rakyat melaka kepada Allah, maka wujud segelintir pembesar2 melaka yang tak berpuas hati dan membenci hukum Allah ada mereka merancang membunuh sultan Allaidin dgn meracun baginda..

    ko... kata contohilah keperibadian sultan2 melaka yang baik2..

    Justeru itu apa kata kalau pemimpin2 negara kita terutama Najib Razak mencontohi Sultan Allaudin Ri`ayat Shah yang telah melaksanakan hukum HUdud sepenuhnya tanpa sebarang pengecualian...??

    Jangan bagi alasan Yahudi bahawa negara kita masyarakat Majmuk kerana semasa pemerintahan sultan Alaudin ramai bangsa yang bukan islam telah diberikan tanah2 penempatan kekal bagi mereka tinggal di menetap di bawah naungan pemerintahan kerajaan islam..

    Ada berani ka..?? kalau tak berani nak contohi pekara yg baik so terpasalah terima pekara2 buruk yang sultan2 yang menjadi sembahan kamu selama ini..

    Kalau kamu muslim yang benar2 beriman dan hanya mentauhdikan Allah, maka kamu akan menerima segala ketentuan hukum yang telah diperintahkan oleh Allah ke atas setiap batang tubuh umat islam dengan penuh redha..

    Tapi kalau kamu terdiri daripada golongan Munafik, kamu akan terus2terusan mencari segala alasan bagi menindakkan hukum Allah yang secara jelas dan terang telah termaktub dalam Al-Quran dan hadith Rasulullah..

    Golongan munafik ini bukan sahaja wuhud di zaman Rasulullah tetapi telah lama wujud di zaman Nabi Musa dan nabi Isa a.s...


    Lagi pun tiada gunanya "Ketuanan Melayu" yang selama ini korang laung-laungkan kalau nak melaksakan hukum yang perintahkan oleh Allah pun korang masih tak mampu..

    Sebenarnya "Ketuanan melayu" ni takutkan cina dan india Malaysia ker atau pun takutkan Britain dan Yahudi..??

    Note :

    Lee Kwan Yew merupakan President pertama Republik Singapura..

    Negara Republik tidak mempunyai Perdana menteri..

    Sebab tu Lee Kwan Yew di gelaran President Lee Kwan Yew

    macam Republik of indonesia presidentnya adalah Yang Di-hormati Bapak bambang Susilo Yudhoyono.

    Republik of Iran presidentnya Al-iman Ahmadinijad

    ReplyDelete
  12. Kalau anda lihat balik, sebahagian besar Sultan Melaka tidak berkelakuan begitu. Sultan Muzaffar Syah yang memperkenalkan hudud di Tanah Melaka. Sultan Mansur Syah yang berkenan tidak memahkotakan anaknya Raja Muhammad sebagai Sultan baru selepas disabit kesalahan membunuh. Sultan Alaudin sultan yang syahid diracun.

    Jadi, sekarang ni.. untuk sebuah negara Islam ditegakkan adalah dengan Amar Makruf Nahi Mungkar. Ajak kepada kebaikan dahulu, dan selepas mereka datang ke arah kebaikan barulah cegah kemungkaran. Kalau tentang kuburukan dulu, sampai bila-bilalah tiada negara Islam tertegak di Malaysia ni.

    Kalau dikatakan tentang hukum Islam, memang saya juga menyokong ke arah hukum hudud dilaksanakan.. tetapi, saya buat melalui cara mengajak kepada kebaikan dan bukan melalui kutukan. Kutukan boleh, hanya selepas mereka sudah tetap di jalan kebaikan..

    Lagi satu.. Lee Kuan Yew tu Perdana Menteri Singapura pertama. Presiden Pertama Singapura adalah Yusuf bin Ishak. Pergi tengok balik. Singapura berbeza dengan Indonesia.

    Begitu juga dengan Iran. Ada lagi pemimpin yang lebih berkuasa dari Presiden iaitu Ayatollah.

    ReplyDelete
  13. mengapa dewa2 budha tidak mahu lagi melindungi keselamatan monarki dan rakyat sukothai pasti ada sebab musababnya..


    jakun

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete