ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Monday, April 19, 2010

KESULTANAN MELAYU BERMULA 1278?

The MALACCA MALAY SULTANATE began in 1278 and not in the 1400s, as discovered by a state-appointed research team. Chief Minister Datuk Seri Mohd Ali Rustam said the year (1278) was chosen based on the Raja Bongsu version of the Malay Annals or the "Sulalatus al-Salatn" (Raffles 18).

Following the discovery, the research committee, chaired by Malacca Islamic University College vice-chancellor Prof Emeritus Datuk Wira Dr Mohd Yusoff Hashim, agreed that Malacca began as a political entity, known as the Malacca Malay Sultanate, in 1278.

He said the findings of the research was tabled to the Yang Dipertua Negeri of Malacca Tun Mohd Khalil Yaakob at his office in Ayer Keroh here yesterday. The research, headed by Prof Dr Abdullah Zakaria Ghazali from the Department of History, Universiti Malaya, started in June last year. Ali said a seminar would be held this year to further discuss the matter. - Bernama

Sumber : New Sunday Times, April 18

6 comments:

  1. Sistem agama mengikut al quran ialah sistem berkerajaan. Raja2 adalah mutawakil tuhan di dunia yg menegakkan hukum2 tuhan. Selagi hukum2 tuhan tidak ditegakkan oleh raja2, selama itu rakyat akan menderita. Raja2 di zaman dahulu di kurniakan kekayaan oleh tuhan yg maha kaya dan mereka tidak bergantung kpd pemberian dari rakyat. Hamba akan perjuangkan semula agama nenek moyang hamba dan memastikan empayar Asalama di tegakkan kembali. Di hari itu, org2Melayu akan berbangga menjadi bangsa yg berdaulat dan bangsa yg memperjuangkan keamanan dan kebenaran di semesta alam ini.
    http://1asalama.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum warahmatullahi Ta'ala wabarakatuh,

    salam hormat kepada raja menangis, dan salam hormat jua kepada mahadaya yang juga sedang berbicara,

    apalah yang digersangkan dengan bilangan 1278 dimana ianya telah bermula sejak lebih awal daripada itu,

    jikalau di rujuk pula kepada kitab-kitab tua yang lain, apakah akan terkejutkah kita jikalau ianya menyatakan bahwa, kerajaan islam telah bermula lebih awal daripada itu 1278 itu?

    dan apakah akan kita terkejut bahwa jikalau dikatakan yang dulunya orang-orang melayu telah menunaikan haji hanya dengan menaiki perahu layar,

    dan apakah kita akan terkejut lagi jikalau apabila kita diberitahu bahwa orang-orang melayu menuju ke Mekah dengan melalui jalan pintas yang bermula pintu masuknya di teluk aden?

    dan apakah kita akan terkejut langsung tidak percaya bahwa suatu waktu dulu kita hanya mengucapkan 'salam' (assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh) atau 'selamat jalan' di pintu masuk dan pintu keluar teluk aden, kenapa? kerana negara orang-orang melayu adalah negara yang berdaulat,

    berdaulat (daulah), kerana apa?
    bukan kerana siapa,
    dan siapakah yang telah menjadi pengantara?

    1278? 1400? 1300? maka jelaslah bahwa angka-angka dan bilangan-bilangan ini bukanlah menjadi persoalan yang penting, tetapi? angka (tahun) berapakah syair Islam telah sampai ke tanah melayu?

    tahun bilakah orang-orang laut (orang melayu laut) telah mula mengenal syiar Islam di tengah laut? dan adakah orang-orang laut itu kesemuanya lanun?

    apa betulkah pelayaran Zheng He (Laksamana Cheng Ho) memulakan pelayarannya pada awal 1404?
    dan semasa Zheng He tiba di batu maung pulau pinang dan di beberapa kepulauan indonesia, apakah beliauh sudah bertemu dengan masjid-masjid dan orang melayu lama?

    bagaimanakah pula halnya dengan anakanda Iskandar Zulkurnain?
    tahun bilakah itu?

    jadi angka = 1278? 1400? 1300? 1000?

    persoalan yang penting sekarang:
    tahun berapakah syiar Islam tiba ke tanah melayu?
    DAN
    'what is the sustainable plan' kepada daulah tersebut,


    mohon ampun dan maaf.
    salam hormat,

    ReplyDelete
  3. salam hormat kepada 'mahadaya',

    Quote: April 19, 2010 11:42 AM
    'Sistem agama mengikut Al Quran ialah sistem berkerajaan.'

    sistem kerajaan yang dimaksudkan?

    mohon kepada 'mahadaya' memperjelaskan barang sedikit kepada kami yang kurang mengerti,

    ReplyDelete
  4. salam,
    jadinya kita mengutarakan Asalama atau Islam, yang mana satu, mohon diperjelaskan,

    t.kasih.

    ReplyDelete
  5. Kerajaan Melayu di zaman dahulu di asaskan oleh penganut Asalama (Agama Nabi ibrahim) yg di bawa oleh raja Iskandar Zulkarnain. Kehebatan bangsa Melayu seperti adat istiadat, keris, silat dan lain2 adalah lambang kehebatan agama tuhan dan kejatuhannya berlaku setelah kemasukan agama Islam. Kita tidak perlu menipu bangsa kita sendiri dgn mempercayai penipuan bangsa lain. Berbanggalah sebagai bangsa Melayu dan ikuti agama nenek moyang kita yg hebat. http://1asalama.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. bertambah pening dan bertambah kusut kalau tidak dihuraikan sampai habis oleh Mahadaya

    siapakah gerangan yang dirujuk, siapakah leluhur tua nenek moyang yang mengatakan macam itu..

    siapa nama leluhur tua nenek moyang yang dimaksudkan itu kalau boleh dikongsi bersama untuk menilai bumi bertuah gunung ledang paksi peradaban melayu.


    demak

    ReplyDelete