ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Friday, November 13, 2009

Hanya 55 dalam 100 orang boleh baca ini?


Hanya 55 dalam 100 orang boleh baca ini?

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh?

3 comments:

  1. baca,
    read...
    baca dengan mata hati,
    setiap hati itu mempunyai mata,
    iani ia diberi nama; mata hati,

    apakah yang dimaksudkan dengan mata hati itu?


    :)
    salam hormat kepada kekandaku berdua,

    ReplyDelete
  2. Mati hati ialah hati yang 'bermata', atau 'mata' yang tertanam dalam lubuk hati hati, kesemuanya secara konseptual. Tetapi mata hati itu kadang-kadang lebih waras dan lebih tajam pandangannya daripada dua biji mata kita atau mata akal. Samada ia mata hati atau mata akal, ia memproses mengikut rentak rasa, salah benar, moral dan tidak, akibat dan musabab, bercampur dengan unsur-unsur gerak hati, perasaan, keyakinan dan kebarangkalian bersama atau tidak hadirnya keyakinan kepada Maha Kuasa.

    --SHALI Rajamenangis

    ReplyDelete
  3. Mata hati yang dimiliki hanya mereka yang benar-benar ditentukan oleh Allah untuk memilikinya supaya mereka menggunakannya pada jalan yang baik manakala mata bashirah yang bersandarkan jin pula tidak lain tidak bukan hanya tipu daya syaitan semata-mata yang hanya menyesatkan manusia kerana syaitan ifrit telah berjanji untuk menyesatkan anak Adam dengan bermacam-macam cara. Oleh itu Allah membenarkan beberapa permintaan Ifrit untuk lebih mudah menyesatkan manusia, Allah buat begitu untuk menguji sama ada manusia itu benar-benar beriman atau tidak. Tanpa keikhlasan dan keimanan serta ketaqwaan yang tinggi, sudah tentu orang yang memiliki 'mata hati' tersebut akan tersisih keluar dari jalan yang benar kerana setiap perkara ada rintangan. Oleh itu, jawapan kepada mengapa Allah benarkan perkara seperti ini terjadi sudah terjawab kerana semua telah tertulis oleh Allah untuk siapa yang selayaknya mendapat mata hati kerana dikhuatiri jika terpilih kepada yang bukan layak akan membawa kemenangan kepada pihak yang menyesatkan. Sesungguhnya yang mendapat kuasa daripada jin dan belum bertaubat tidak boleh didampingi kerana mereka sudah dikuasai kuasa hasutan syaitan yang menyesatkan. Hanya Allah yang berhak diminta. Sesungguhnya terdapat perbezaan antara 'mata hati' yang dianugerahkan kepada yang layak dengan yang 'meminta' daripada Syaitan.

    -Assalamualaikum, Akmal Azry-

    ReplyDelete