ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Monday, September 14, 2009

Zheng Hi menggambarkan Melaka kurun ke 15

Zheng Hi menggambarkan Melaka kurun ke 15

Zheng He

Admiral Zheng He , was a Hui people China mariner, exploration, diplomat and fleet admiral, who made the voyages collectively referred to as the travels of "Eunuch Sanbao to the Western Ocean" or "Zheng He to the Western Ocean", from 1405 to 1433....during his expeditions abroad. In his Description of the Starry Raft Description of the Starry Raft ( written in year 1436 by the translator/interpreter of admiral Zheng He, the description depicted places, peoples, cultures, etc, about all of what he saw.... (1436) there were descriptions of early 15th centuryMalacca)


He noted that Malacca people which was the Malays had "their skin resembled black lacquer, but there were some white-skinned people among them who are merchants of ethnic Tang
(The Tang Dynasty?) Men and women appeared in mallet-like chignon hair style, simple and kind lifestyle, they fish at rivers and at sea. The coastal village was inhabited by very few peoples and was not ruled by any neighboring kingdoms. The only produce of Malacca was tin, from a river. Tins obtained from river were fired into tin block (known as Tin ingot) where each weigh 1.4 jin

[sila hantar komen kepada kami, jika ada]

6 comments:

  1. "Negeri Melaka negeri yang asal
    Negeri Melayu memang terkenal
    Tempat pahlawan gagah dan handal
    Dagang santeri datang berjual"


    Kesultanan Melayu Melaka runtuh kerana pembesar2 yg hasad dengki dan tamak.
    Juga, ada cerita2 tentang pemerintahnya yg terlalu seronok dgn wanita dan harta.
    Oleh sebab ini jugalah Portugis telah berjaya mengalahkan Melaka yg ketika itu merupakan antara kuasa tentera termaju di nusantara lengkap dgn tentera bergajahnya.
    Ada juga yg mendakwa Melaka sudah mempunyai meriam dan senapang, bukan hanya keris dan lembing.
    Apatah lagi, Melaka mempunyai hubungan rapat dgn Cina, empayar Timur terbesar ketika itu.
    Namun, terdapat pembesar Melaka yg berpaling tadah dan telah membantu Portugis menyerang Melaka menggunakan senjata tentera Melaka sendiri.
    Demikianlah kata orang punca kemenangan Portugis walaupun Alfonso de Albuquerque tidak menerima bantuan drpd Goa.


    Mungkin pembesar Melaka yg belot itu merasakan kerajaan Melaka wajar dihapuskan kerana telah rosak dan pincang.
    Mungkin juga dia merasakan bahawa Portugis yg maju sehingga mampu belayar separuh dunia itu lebih layak memerintah rakyat Melaka dan kelak akan membawa Melaka dan rakyatnya ke puncak kemajuan dan kekayaan.

    ReplyDelete
  2. Pembesar dan ketua2 di Melaka di rasuah dah dijamu habuan oleh Portugis adalah satu kemungkinan. Bergolakan dalaman istana juga satu kemungkinan dengan Utimuti sebagai Bendahara.

    Maharaja Cina yang telah memberi Payung Kuning kepada Sultan Melaka 100 tahun terdahulu buat apa masa Portugis serang Melaka? Senyap.

    RajaMenangis

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...!!!
    Sebanarnya Melaka musnah kerana para pemimpinnya telah meninggalkan hukum serta perundangan Allah..

    Rayat melaka terlalu taksub dgn Sultan serta pembesar2 melayu ketika itu.. putih kata raja maka outihlah kata rakyat begitulah sebaliknya..

    jika ada rakyat yg bangkit menentang maka org tersebut akan tuduh sebagai penderhaka - contohnya Hang Jebat..

    Segala jenis kemungkaran terdapat dalam sistem pemeritahan kerajaan melayu melaka ketika itu kerana mengenepikan Perundangan Allah semata2 kerana hawa nafsu..

    Rasuah dan riba berleluasa di dalam sistem pentadbiran serta sistem perdagangan melaka..

    Para pembesar melaku menjarah hasil mahsul negara sesuka hati mereka.. Para ulama diberi imbuhan jika menyokong segala kemungkaran pembesar melayu ketika itu..

    Dan Akhir sekali...!!
    Walaupun hampir keselurauhan rakyat melaka beragama islam tetapi budaya khurafat serta songsang terus diamalkan..
    Budaya menyembah sesama manusia ( rakyat menyembah sultan ) tetap terus diamalkan.. dan diweariskan sehingga ke hari ini..

    Kemusnahan kerajaan melayu pertama di melaka telah berlaku..
    Nantikan sahaja gelombang kemusnahan untuk kali yg kedua jika bangsa melayu terus2 menerus mengamalkan segala kerosakan seperti mana apa yg berlaku ketika di melaka dahulu..dulu sembah manusia sekarang ni tambah satu lagi sembah patung ( sembah tugu negara ).

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    Saya rasa lebih baik Usaha Tuan Raja Menangis tentang catatan Cheng Ho dibuat berdasarkan sumber asli. Di Melaka ada muzium yang ada pamer catatan Cheng Ho. Di China pun tentu ada rekod oleh Cheng Ho. Penerangan Cheng Ho tentang Melaka pasti lebih tepat diambil dari sumber aslinya.

    ReplyDelete
  5. Hahaha...
    apa punya dangkallah puak2 raja menangis ni..
    baik korang campak jer ijazah korang tu dalam tong sampah kalau tak boleh memerima hakikat dan kenyataan sebenar..

    Mana artikel aku tentang Penyebab utama kerajaan melayu melaka musnah ditangan Portugis...???

    Kalau korang rasa hujah aku itu tidak tepat atau salah maka kita boleh berbahas dan berdebat...

    Aku rasa korang ni belajar dalam Malaysia jerr..
    sebab tu budaya pencernaan ilmu dan minda dalam perbahasan dan perdebatan tidak wujud dalam diri kalian semua..

    korang tidak mampu berhujah dan berdebat kerana kalian semuanya telah diprogram menjadi makhluk yg hanya mampu menerima segala ilmu yg telah diberikan tetapi korang tak mampu nak mengeluarkan sesuatu dari dalam diri kalian.. ilmu kalian hanya sehala.. kalian semuanya dididik utk menyerap segala2 yg telah diprogram tanpa cuba utk melantunkan semula ilmu kalian..

    Memang masalah utama bangsa melayu ni adalah kerana tiada " Multiple Intelligent ' tidak seperti bangsa cina yg lebih kritikal dalam menagangi sesuatu isu.. sebab tu melayu tak akan mampu bangkit bagi menegakkan hak mereka.. melayu menjadi mangsa kerakusan penguasa dan sistem feudal melayu yg bobrok dan rusak..

    aku masa di harvard university dahulu pernah berdedat dgn tajuk

    1 ) " Layakkah Tengku Abdul Rahman diiktiraf sebagai bapa kemerdekaan malaysia "

    2 ) " Apakah UMNO proxy Yahudi di tanah melayu "

    3 ) " P.Ramlee Manusia Pertama ( bukan org politik ) yang mampu mengesan kedurjaan UMNO sebagai proxy Yahudi dan menterjemahkannya di dalam Filem2 Beliau.

    4 ) " UMNO cabang Freemanson di kepulauan melayu "

    5 ) " Syarat2 Utama yg disembunyikan oleh Tunku Abdul Rahman dan pihak Istana england daripada pengetahuan bangsa melayu bagi mendapatkan kemerdekaan tanah air " - salah satunya -singapura harus dikeluarkan dari tanah melayu tanpa syarat selewat2nya 10 tahun selepas malaysia merdeka utk dijadikan Base tentera Amerika dan Yahudi bagi mengekang kebangkitan Islam di kepulauan melayu ini..- sebab tu bila tunku menyerahkan wilayah islam singapura kepada golongan kaffir tak ada sekor pun bangsa melayu yg bangkit menentang dan berjihad bagi mempertahankan wilayah islam tersebut...sbb melayu dahulu tiada ilmu..


    Apa tujuan blog ini diwujudkan..
    adakah semata-mata utk menjadi pengampu dan penjilat..

    Sedarlah wahai puak2 rajamenagis salah satu tujuan Rasulullah diturunkan oleh Allah ke atas muka bumi ini adalah utk memerdekakan umat manusia dari pada menjadi Hamba dan penjilat kepada manusia2 yg rakus dan bengong..

    ReplyDelete
  6. Sdr Hafszach,

    Tolong jangan gunakan bahasa kasar di laman web ini. Apa salahnya sebagai orang Melayu, berbahasalah sedikit dan berhemah. Jika nak menegakkan kebenaran, gunakan laman web sdr sendiri (yg tidak pernah sdr update sejak 3-4 tahun lalu). Tidak payahlah nak menunjukkan taring di laman web orang lain. Kami tidak wajar melayani sdr yg langsung tak menghormati sesama insan. Kalau benar kehidupan sdr berlandaskan agama Islam, sdr seharusnya lebih berdiplomasi.

    Sekian.

    Pn Zai

    ReplyDelete