ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Sunday, September 7, 2014

Menyingkap Laluan Mat Kilau

SEBUT sahaja nama Mat Kilau, ramai dalam kalangan 'orang lama' kenal siapa pahlawan Melayu itu.
Dilahirkan pada 1865 di Kampung Masjid, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang, beliau menjadi buruan penjajah Inggeris kerana menentang peraturan memungut cukai dan mengutip hasil negeri sekitar tahun 1890-an.

Ekoran itu, beliau terpaksa menyembunyikan diri di mana-mana tempat yang difikirkan selamat termasuk di dalam hutan di tiga negeri berjiran, Kelantan, Terengganu dan Perak.

Tindakan 'melarikan diri' dan bersembunyi bukan kerana takut tetapi lebih kepada untuk mengatur strategi bagi memperkemaskan bentuk serangan yang akan dilakukan.

Untuk tujuan itu, Mat Kilau menggunakan denai hutan bagi menyukarkan pihak Inggeris mengekorinya.
Terdapat lima laluan yang pernah digunakan Mat Kilau untuk menyeberangi sempadan menuju Terengganu, Kelantan dan Perak.

Laluan dari Pahang ke Perak bermula dari Kampung Ulu Sungai, Raub ke Kampung Ulu Slim, Perak.
Laluan sejauh 34 kilometer itu mengambil masa dua hingga tiga hari untuk ditamatkan.

Penulis baru-baru ini berpeluang menyertai ekspedisi Merentas Banjaran Titiwangsa Ulu Sungai-Ulu Slim dari Raub, Pahang ke Ulu Slim, Perak. Ekspedisi itu turut disertai kira-kira 110 penduduk Kampung Cherok, Kampung Ulu Sungai dan Kampung Kela.

Tinjauan penulis mendapati laluan asal Mat Kilau yang digunakan sekitar tahun 1890-an itu masih wujud tetapi dipenuhi semak-samun yang tebal kerana tidak lagi digunakan.
"Laluan asal tidak lagi digunakan sejak laluan balak muncul. Dengan mengikut laluan balak, perjalanan disingkatkan kepada sehari suntuk sahaja.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

0 comments:

Post a Comment