ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Sunday, June 9, 2013

Istiadat mengarak panji Seri Paduka

Kuala Lumpur: Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Haminah, semalam, berangkat ke Istiadat Mengarak Panji-Panji Yang di-Pertuan Agong di Dataran Merdeka, di sini. 

Sempena Hari Keputeraan Istiadat itu bersempena sambutan Hari Keputeraan Seri Paduka, sebagai menyembah taat setia Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kepada Yang di-Pertuan Agong selaku Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera. Istiadat dimulakan dengan menerima tabik Hormat Diraja diikuti dengan 21 das tembakan meriam kehormat. 

Serentak itu, lima helikopter milik ATM yang masing-masing membawa bendera Malaysia, ATM, Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) melakukan lintas hormat di ruang udara. Memeriksa perbarisan Seri Paduka kemudian diiringi Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin memeriksa perbarisan disertai seramai 540 anggota dan 22 pegawai ATM diketuai Leftenan Kolonel Mohd Rosli Abu Bakar. 

Selepas itu, istiadat mengarak Panji-Panji Yang di-Pertuan Agong menyusul, diikuti laungan ‘Daulat Tuanku’ sebanyak tiga kali serta sekali lagi lintas hormat kelima-lima pesawat ATM terbabit. Turut hadir Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman. 

 Menteri Kabinet, orang kenamaan serta perwakilan asing turut menghadiri majlis itu. Upacara itu juga disaksikan rakyat tempatan dan pelancong asing, yang membanjiri Dataran Merdeka sejak awal pagi.

sumber : bharian.com.my

0 comments:

Post a Comment