ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Wednesday, December 28, 2011

IKATAN MUSLIM MALAYSIA TAK RELA 153 DI PERSENDA

ISMA : Tindakan Pertikai Artikel 153 Melampau !

BANGI, 27 Disember – Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Paderi Dr Eu Hong Eng ketika perayaan Krismas pada 25 Disember lalu yang mempersoalkan Artikel 153 Perlembagaan Malaysia adalah bersifat melampau dan besar kepala.

“Saya melihat kenyataan ini sebagai suatu yang melampau dan bersifat besar kepala, kerana saya berpegang kepada kedudukan Malaysia adalah sebuah negara Islam, maka menjadi suatu yang tabii di mana negara yang merupakan negara orang Islam perlu mempertahankan hak-hak penduduk asal negara tersebut.”

Ustaz Abdullah juga menyatakan pertikaian yang dibuat oleh paderi tersebut sebagai “membuli” kaum lain adalah tidak relevan, sebaliknya kenyataan itu sendiri yang “membuli” kaum bumiputera serta orang Islam.

“Sebenarnya kenyataan Dr Eu lebih kepada membuli, dia yang membuli, bukan kita yang membuli, apa yang sedang berlaku sekarang ini adalah orang bukan Islam cuba membuli orang Islam, bukan orang Islam yang membuli orang bukan Islam. Itu tidak pernah berlaku.”

Secara dasarnya, Malaysia merupakan negara Islam dan kontrak sosial yang dibentuk adalah berteraskan asas-asas Islam dan diterima pakai oleh seluruh penduduk Malaysia tidak kira bangsa dan agama selama ini.

Sementara itu, Ustaz Abdullah turut menyatakan bahawa Islam tidak menafikan hak bukan Islam, dan seharusnya mereka berterima kasih dan bersyukur kerana dapat menikmati kehidupan dengan tiada sekatan daripada pelbagai aspek yang sama sekali tidak wujud di negara lain seperti Malaysia.
“Islam sendiri tidak mengabaikan, tidak mensia-siakan ataupun menafikan hak bukan Islam. Sepatutnya penduduk bukan Islam berterima kasih dan bersyukur kerana sepanjang 54 tahun kita merdeka, mereka telah menikmati kehidupan yang sangat baik, lebih baik daripada bumiputera itu sendiri, mereka bebas mengamalkan adat dan agama mereka, di sana ada sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil, yang menjaga adat budaya bahasa setiap kaum tersebut. Dan ini tidak wujud di mana-mana negara di atas dunia ini.” Dalam pada itu, Ustaz Abdullah Zaik turut menyarankan agar lebih banyak pihak seperti Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang tampil untuk mempertahankan bersama hak-hak bumiputera dan orang Islam. “Saya rasa itulah sepatutnya dilakukan oleh barisan kepimpinan seperti Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam dan Melayu yang menyedari apa yang sedang berlaku dan apa yang sedang dirancang oleh bukan Islam. 

“Saya menggesa banyak lagi badan-badan Islam sama ada NGO, parti politik, badan kepimpinan masyarakat untuk tampil menyatakan pendirian, kerana kita yakin dia tidak akan berhenti setakat ucapan itu, tetapi ada kemungkinan akan disusuli dengan tindakan-tindakan lain akhirnya akan menjurus kepada merubah bentuk negara ini yang asalnya negara Islam kepada negara yang bersifat sekular sepenuhnya.” Namun, Ustaz Abdullah menyifatkan sebagai suatu tindakan yang ganjil oleh Prof Aziz Bari apabila dilihat beliau menyokong kenyataan paderi tersebut, malah menyelar kenyataan yang dibuat oleh PERKASA seolah-olah memberi amaran kepadanya supaya meletakkan pemikiran secara rasional selaras dengan pembangunan negara yang semakin maju.

“Dari segi citarasa sebagai seorang Melayu Muslim, kenyataan Aziz Bari sangat ganjil dengan sentimen kita sebagai orang Melayu yang beragama Islam. Bukan dia nak ‘protect’ hak orang Islam dan orang Melayu, tetapi sebaliknya dia cuba melindungi orang yang cuba membuli orang Melayu.”
Ustaz Abdullah mendesak agar pihak berkuasa menyiasat paderi tersebut yang telah membuat pertikaian perlembagaan Perkara 153, sekaligus mencetuskan kemarahan masyarakat Islam dan kaum bumiputera serta boleh menjejaskan keharmonian negara. Beliau juga mengingatkan masyarakat Islam supaya berhati-hati dan sedar bahawa ini adalah satu-satunya bumi peninggalan yang masih lagi dianggap kekal sebagai tanah Melayu. Jika tidak dihalang, tidak mustahil dalam masa yang singkat Malaysia bukan lagi dikira sebagai tanah Melayu yang kita banggai selama ini dan sejarah Tanah Melayu yang menjadi pusat pengembangan menegakkan kalimah Allah akan menjadi bahan sejarah sahaja yang tersimpan di muzium pada masa akan datang.

Assalamualaikum wbt,
Tuan/Puan/Encik/Cik dijemput untuk sama-sama menghadiri Forum Perdana Ancaman Liberalisme Terhadap Umat Islam yang akan diadakan seperti berikut:
Tempat: Surau As-Sobah, Seksyen 3, Bandar Baru Bangi
Tarikh: 31hb Disember 2011, Sabtu
Masa: 8.00 malam
Panelis:
1) Ustaz Dr. Aznan Hasan, Pengerusi Majlis Ulama’ ISMA (MUIS)
2) Prof. Madya Hj. Kamaruddin Hj. Salleh, Pensyarah Jabatan Usuluddin, UKM
Moderator:
Mohd Noor Azib Asmangi, Yang Di-Pertua ISMA Daerah Hulu Langat
Anjuran: Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Daerah Hulu Langat & Surau As-Sobah
Ayuh memanfaatkan peluang dan ruang untuk memahami bahaya arus liberalisasi dalam menghancurkan umat Islam.

0 comments:

Post a Comment