ANDA TELAH SAMPAI KE LAMAN SEJARAH YANG UNGGUL DAN HEBAT. UAR-UARKANLAH BAHAWA ANDA TELAH MEMBACA ARTIKEL ATAU MENONTON VIDEO DI SINI

Sunday, September 4, 2011

Surat Raffles kepada Raja-Raja Melayu

TENTUNYA disambut baik ialah buku yang mengandungi pelbagai surat tulisan Jawi dari raja-raja Melayu kepada Sir Stamford Raffles pada zaman lalu.



Raffles kemudian mengirim surat kepada raja-raja Melayu di Semenanjung dan kepada raja-raja Gugusan Kepulauan Melayu-Riau, Siak, Pontianak, Banjarmasin, Jambi, Palembang, Cirebon, Banten, Madura, Surakarta, Mataram dan juga Bali.



Demikian buku bertajuk Letters of Sincerity : The Raffles Collection of Malay Letters 1980-1824 (420 muka, terbitan MBRAS), oleh Profesor Ahmat Adam, dulu sarjana sejarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan kini di Universiti Malaya.



Antara lain disebut betapa Raffles semasa berkhidmat di Pulau Pinang tertarik hati dengan pengajian bahasa Melayu lalu mengumpul salinan surat-surat bahasa Melayu yang punyai sejarah 500 tahun sekurang-kurangnya. BACA LAGI

2 comments:

  1. when is the book expected to be out ?

    ReplyDelete
  2. hk,

    The book is already out. You may purchase it from MBRAS but please call them first. Price RM50. According to the MBRAS officer, the book may also be available at MPH Midvalley.

    Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society
    4B (2nd floor) Jalan Kemuja, off Jalan Bangsar,
    59000 Kuala Lumpur.
    Malaysia
    Tel: 603-2283-5345

    Zai

    ReplyDelete